Costurile deținerii unei mașini în România – nici nu-ți vine să crezi!

Masini Diesel, Poluare

Autor: byrev | December 13, 2023

Costurile deținerii unei mașini în România sunt relativ ridicate, fiind influențate de mai mulți factori, inclusiv achiziția, întreținerea, asigurările, impozitele și amenzile. Aceste costuri pot fi reduse prin achiziționarea unei mașini second-hand, prin alegerea unei mașini cu o capacitate cilindrică mai mică și prin conducerea prudentă.

Introducere: Costurile deținerii unei mașini în România sunt relativ ridicate, fiind influențate de mai mulți factori:

  • Performanța: o mașină cu un randament ridicat ajută la scăderea costurilor cu carburantul. Mașinile mai noi tind să fie mai eficiente din punct de vedere al conversiei combustibilului în energie utilă.
  • Achiziția: costul unei mașini noi sau second-hand variază în funcție de mai mulți factori, inclusiv tipul, marca, modelul, anul de fabricație, capacitatea cilindrică și opțiunile suplimentare.
  • Intreținerea: costurile de întreținere includ cheltuielile cu piesele de schimb, manoperele și service-ul. Aceste costuri variază în funcție de tipul de mașină, de vârsta acesteia și de kilometrajul parcurs.
  • Asigurările: costul asigurărilor include RCA, CASCO și alte asigurări facultative. Aceste costuri variază în funcție de tipul de asigurare, de valoarea mașinii și de profilul șoferului.
  • Impozitele: impozitul anual pe mașină variază în funcție de capacitatea cilindrică a acesteia.
  • Amenzile: amenzile rutiere pot fi foarte costisitoare, mai ales în cazul accidentelor.
  • Stilul de condus: O viteză moderată, optimă în toate condițiile, ne ajuta atâta la economia de combustibil cât și la reducerea cheltuielilor cu întreținerea și reparațiile.
  • Scopul și locul utilizării mașinii: O mașină care este folosită preponderent în oraș și/sau pe drumuri proaste, va aduce mai multe cheltuieli cu întreținerea, reparațiile și carburantul

Pentru a ajunge la o concluzie finală privind costurile deținerii unei mașini in Romania trebuie să începem cu începutul. O să luam că exemplu mașinile Diesel și începem cu randamentul energetic al motoarelor Diesel.

Care este randamentul energetic real al unui motor auto model diesel, adică raportul dintre energia consumată și energia ajunsă la roți (energia motrice) ?

Randamentul energetic real al unui motor auto model diesel este cuprins între 35% și 45%. Acest lucru înseamnă că din energia conținută în motorină, aproximativ 35% până la 45% ajunge la roți, sub formă de energie motrică. Restul energiei este pierdută în procesul de ardere a motorinei, în procesele de transformare a energiei termice în energie mecanică și în rezistența la înaintare a vehiculului. Randamentul energetic real al unui motor auto model diesel este influențat de o serie de factori, inclusiv:

  • Eficiența motorului
  • Eficiența transmisiei
  • Viteza de deplasare
  • Greutatea vehiculului
  • Condițiile de drum

În general, randamentul energetic este mai mare la viteze mici și la sarcini moderate. De asemenea, randamentul energetic este mai mare la motoarele diesel mai eficiente și la vehiculele mai ușoare. Iată câteva exemple de randamente energetice reale pentru motoare auto model diesel:

  • Motoarele diesel moderne, cu injecție directă: 40% – 45%
  • Motoarele diesel mai vechi, cu injecție indirectă: 35% – 40%

În România, conform unui studiu realizat de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), randamentul energetic mediu al motoarelor auto model diesel a fost de 42% în 2022. Pentru a compara, randamentul energetic real al unui motor auto model benzină este cuprins între 25% și 35%.

Dintr-un litru de motorină, cați kWh sunt în realitate convertiți în energie motrice la roți ?

Un litru de motorină are o putere calorică brută de aproximativ 40 MJ, echivalentul a 11,1 kWh. Randamentul energetic real al unui motor auto model diesel este cuprins între 35% și 45%. Prin urmare, dintr-un litru de motorină, aproximativ 4,0 până la 4,9 kWh sunt convertiți în energie motrice la roți. Răspunsul exact depinde de randamentul energetic real al motorului, care poate varia în funcție de o serie de factori, inclusiv tipul de motor, viteza de deplasare și condițiile de drum. Iată o estimare a cantității de energie motrice convertită dintr-un litru de motorină, în funcție de randamentul energetic real al motorului:

  • Randament energetic real de 35%: 4,0 kWh
  • Randament energetic real de 40%: 4,4 kWh
  • Randament energetic real de 45%: 4,9 kWh

De exemplu, un motor diesel modern, cu injecție directă, are un randament energetic real de aproximativ 40%. Prin urmare, dintr-un litru de motorină, acest motor va converti aproximativ 4,4 kWh în energie motrice la roți.

Daca pretul pentru 1L de motorina este 7.9 lei, care este pretul pentru 1kWh energie motrice ?

Dacă prețul pentru 1 litru de motorină este 7,9 lei, atunci prețul pentru 4,4 kWh energie motrice (40% randament) este de 7,9 lei / 4,4 kWh = 1,8 lei/kWh. Prin urmare, prețul pentru 1 kWh energie motrice din motorină este de 1,8 lei. Desigur, acest preț este estimativ, deoarece depinde de randamentul energetic real al motorului. Cu toate acestea, oferă o idee generală despre cât costă energia motrice din motorină. Cu toate acestea, este important de menționat că costul energiei motrice poate varia în funcție de o serie de factori, inclusiv prețul motorinei, randamentul energetic al motorului și stilul de condus.

Daca se consuma 6L de combustibil la 100Km, care este necesarul mediu de energie motrice in kWh, pentru ca un autoturism diesel sa parcurga 100km ?

Un litru de motorină are o putere calorică brută de aproximativ 40 MJ, echivalentul a 11,1 kWh. Randamentul energetic real al unui motor auto model diesel este cuprins între 35% și 45%. Prin urmare, dintr-un litru de motorină, aproximativ 4,0 până la 4,9 kWh sunt convertiți în energie motrice la roți. Dacă considerăm că se consumă 6 litri de combustibil la 100 km, atunci se eliberează o energie de 6 * 11,1 kWh = 66,6 kWh. Randamentul energetic real al motorului diesel fiind de aproximativ 40%, atunci la roți ajung 66,6 kWh * 0,4 = 26,64 kWh. Cu toate acestea, este important de menționat că necesarul de energie motrice poate varia în funcție de o serie de factori, inclusiv tipul de motor, viteza de deplasare și condițiile de drum. De exemplu, la viteze mai mari, necesarul de energie motrice este mai mare.

Cat costa sa parcurgi 100km cu o masina diesel la un consum mediu de 6% ~ 6L / 100km ?

Daca sunt necesari 26,64 kWh / 100 km si prețul pentru 1 kWh energie motrice din motorină este de 1,8 lei, atunci costul de a parcurge 100 km cu o mașină diesel este de 26,64 kWh * 1,8 lei/kWh = 48,93 lei.

Costul carburantului cu o mașină diesel pentru o durată de viață de 200.000 de kilometri (arox. 12 ani), considerând un consum de 6L la 100km

Plecând de la următoarele ipoteze:

  • Consumul de combustibil: 6L la 100km
  • Prețul combustibilului: 7,9 lei/litru
  • Distanță parcursă: 200.000km

Prin urmare, cantitatea totală de combustibil consumată este de (200.000km *6L) / 100Km  = 12.000L. Costul total al combustibilului este de 12.000l * 7,9 lei/l = 94.800lei.

Care sunt cheltuielile de întreținere ale unei mașini Diesel pentru o durată de viață ce implică parcurgerea a 200000 de km ?

Costurile de întreținere ale unei mașini diesel pentru o durată de viață de 200.000 de kilometri vor varia în funcție de o serie de factori, inclusiv marca și modelul mașinii, tipul de motor diesel, stilul de condus și condițiile de mediu în care este folosită mașina. Cu toate acestea, în general, se poate aștepta ca costurile de întreținere ale unei mașini diesel să fie mai mari decât cele ale unei mașini pe benzină. Acest lucru se datorează faptului că motoarele diesel sunt mai complexe și necesită mai multe componente de întreținere. Iată o estimare a costurilor de întreținere ale unei mașini diesel pentru o durată de viață de 200.000 de kilometri:

  • Revizii periodice: Reviziile periodice sunt esențiale pentru a menține sănătatea mașinii și pentru a preveni problemele majore. Costul unei revizii periodice variază în funcție de marca și modelul mașinii, dar, în general, se situează în jurul valorii de 1.000-2.000 de lei medie/an.
  • Schimb de ulei și filtre: Schimbarea uleiului și a filtrelor este o procedură importantă de întreținere care trebuie efectuată la intervale regulate. Costul schimbului de ulei și filtre variază în funcție de marca și modelul mașinii, dar, în general, se situează în jurul valorii de 500-1.000 de lei / medie pe an.
  • Schimb de consumabile: Consumabilele, cum ar fi plăcuțele de frână, discurile de frână, ștergătoarele de parbriz și anvelopele, trebuie înlocuite la intervale regulate. Costul acestor consumabile variază în funcție de marca și modelul mașinii, dar, în general, se situează în jurul valorii de 500-1.000 de lei pe an.
  • Reparații neprevăzute: Reparațiile neprevăzute pot apărea oricând, indiferent de marca sau modelul mașinii. Costul acestor reparații poate varia în funcție de gravitatea problemei, dar, în general, se situează în jurul valorii de 1.000-5.000 de lei medie pe an.

Totalul costurilor de întreținere pentru o mașină diesel pentru o durată de viață de 200.000 de kilometri poate varia între 50.000 și 100.000 de lei. Costurile depind și de clasa mașinii, cele cu dotări și performanțe mai bune sunt întotdeauna mai scump de întreținut. Acest lucru înseamnă că costul de proprietate al unei mașini diesel poate fi mai mare decât cel al unei mașini pe benzină. Cu toate acestea, este important de menționat că motoarele diesel sunt mai eficiente din punct de vedere energetic decât motoarele pe benzină, ceea ce poate duce la economii de combustibil. În plus, motoarele diesel pot fi mai fiabile decât motoarele pe benzină, ceea ce poate duce la o durată de viață mai lungă a mașinii.

Costurile cu impozitului auto

Valoarea impozitului auto pentru un an (2023) :

  • – capacitatea cilindrică până la 1.600 cmc – 72 lei
  • – capacitatea cilindrică între 1.601 cmc şi 2.000 cmc – 200 lei
  • – capacitatea cilindrică între 2.001 cmc şi 2.600 cmc – 1027 lei
  • – capacitatea cilindrică între 2.601 cmc şi 3.000 cmc – 2385 lei
  • – capacitatea cilindrică peste 3.001 cmc – 3480 lei
Pentru a calcula o medie a impozitului, mai intai avem nevoie de cateva informatii preliminare.

Capacitatea cilindrică și procentul de mașini aferent din România:

  • Capacitate cilindrică (cmc) Procent (%)
  • Sub 1.600 – 38,5%
  • 1.600-2.000 – 28,7%
  • 2.001-2.500 – 17,3%
  • 2.501-3.000 – 6,8%
  • Peste 3.000 – 8,7%

Această listă se bazează pe datele disponibile din Anuarul Statistic al României din 2022. Conform datelor furnizate de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), la data de 31 decembrie 2022, în România erau înmatriculate un total de 10.005.408 vehicule. Dintre acestea, 7.865.186 erau autoturisme, adica aproximativ 8 milioane. Daca ne bazam pe acesta informatie, raportat la numarul total de autoturisme din romania, aproximativ 8 milioane, se estimeaza o medie a impozitului auto astfel:

(3.080.000 * 72 + 2.306.000 * 200 + 1.384.000 * 1027 + 544.000 * 2385 + 696.000 * 3480) / 8.000.000 = 1.180 lei / an

Rezulta ca estimarea mediei impozitului auto în România este de aproximativ 1.180 de lei pe an de unde extrapolam la o durata de viata de 12 ani (respectiv aproximativ 200000 de km) un cost total al impozitului de 14160 lei , cu conditia ca acesta sa nu creasca pe toata durata. Din experienta anilor anteriori privind cresterile de impozite si taxe din romania, aplicam o estimare de plus 60%, respectiv un cost aproximativ al impozitului auto mediu pe 12 ani undeva in jur de 22000 lei !

Prețul asigurărilor auto obligatorii pentru autoturisme în România în 2023

Media prețului asigurărilor auto pentru autoturisme în România în 2023 este de aproximativ 1.065 de lei pe an. Această estimare se bazează pe datele furnizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care arată că prețul mediu al unei asigurări auto pentru un autoturism cu o capacitate cilindrică de:

  • până la 1.600 cmc este de aproximativ 700 de lei pe an.
  • între 1.601 și 2.000 cmc, prețul mediu este de aproximativ 1.000 de lei pe an.
  • între 2.001 și 2.500 cmc, prețul mediu este de aproximativ 1.300 de lei pe an.
  • între 2.501 și 3.000 cmc, prețul mediu este de aproximativ 1.600 de lei pe an.
  • capacitate cilindrică peste 3.000 cmc, prețul mediu este de aproximativ 2.000 de lei pe an.

De exemplu, dacă avem următoarele date: Grupă cilindrică / Număr mașini

  • Până la 1.600 cmc – 3.080.000
  • 1.601 – 2.000 cmc – 2.306.000
  • 2.001 – 2.600 cmc – 1.384.000
  • 2.601 – 3.000 cmc – 544.000
  • Peste 3.001 cmc – 696.000

Rezulta media asigurarilor auto din romania 2023 = (3080000 * 700 + 2306000 * 1000 + 1384000 * 1300 + 544000 * 1600 + 696000 * 2000) / 8000000 = 1065 lei / an. Asadar, la o durata de viata de 12 ani (respectiv aproximativ 200000 de km) un cost total al asigurarilor auto ajunge la 12780 lei, dar avand in vedere cresterea asigurarilor auto fara niciun control real din partea statului, ne putem astepta in mod sigur la o cifra chiar dubla, in valoare de 25560 lei / 12 ani.

Asigurari Casco

Conform datelor furnizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), suma încasată de firmele de asigurari doar pentru asigurarile casco în anul 2022 a fost de aproximativ 3,5 miliarde de lei. Această sumă a fost în creștere cu aproximativ 5% față de anul 2021. Creșterea sumelor încasate se datorează, în principal, creșterii numărului de polițe casco încheiate, precum și a creșterii primelor de asigurare. În anul 2022, numărul de polițe casco încheiate în România a fost de aproximativ 5 milioane. Se estimează că suma încasată de firmele de asigurari doar pentru asigurarile casco în anul 2023 va fi de aproximativ 3,8 miliarde de lei. Această estimare se bazează pe creșterea numărului de polițe casco încheiate și pe creșterea primelor de asigurare. Desigur, această sumă este doar o estimare, deoarece nu ia în considerare toate factorii care pot influența suma încasată de firmele de asigurari pentru asigurarile casco, cum ar fi numărul de polițe casco încheiate, primele de asigurare, numărul de daune plătite și valoarea daunelor plătite. Iată o distribuție a sumei încasate de firmele de asigurari pentru asigurarile casco în anul 2022, pe tip de asigurare:

  • Asigurare casco pentru autoturisme: 2,9 miliarde de lei
  • Asigurare casco pentru camioane: 400 milioane de lei
  • Asigurare casco pentru autobuze: 100 milioane de lei
  • Asigurare casco pentru utilaje: 50 milioane de lei

Asigurarea casco este o asigurare care acoperă daunele produse vehiculului asigurat, în cazul unui accident rutier. Media asigurărilor casco auto pentru un autoturism în România în anul 2023 este de aproximativ 183 de lei pe lună, adica 2196 pe an. Conform unui sondaj realizat de compania de asigurări Groupama în anul 2023, media perioadei de asigurare casco în România este de 24 de luni. Acest lucru înseamnă că, în medie, românii încheie o asigurare casco pentru un autoturism pe o perioadă de doi ani. In concluzie, estimăm  suma cheltuită cu asigurarea casco la o medie de 4392 lei (pe durata de viață a unui autoturism), dacă se incheie de obicei la achiziția autoturismului pe o perioadă de 2 ani. Ca de obicei, este necesara indexarea acestei valori odata cu trecerea timpului, ceea ce poate ridica suma cheltuielilor cu polița casco pană la 6000 de lei(poate chiar mai mult pe un interval de 12 ani).

Amenzile de circulatie

Conform datelor furnizate de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), valoarea amenzilor de circulație încasate de stat în România în anul 2022 a fost de aproximativ 1,5 miliarde de lei. Această valoare a fost în creștere cu aproximativ 10% față de anul 2021. Creșterea amenzilor se datorează, în principal, creșterii numărului de controale efectuate de poliția rutieră, precum și aplicarea unor amenzi mai mari pentru anumite infracțiuni rutiere, cum ar fi conducerea sub influența alcoolului sau drogurilor. În anul 2022, cele mai multe amenzi au fost aplicate pentru următoarele infracțiuni:

  • Conducerea sub influența alcoolului sau drogurilor (30%)
  • Nerespectarea regulilor de circulație (25%)
  • Nerespectarea semnelor de circulație (20%)
  • Depășirea vitezei maxime legale (15%)
  • Nepurtarea centurii de siguranță (10%)

Amenzile de circulație sunt o sursă importantă de venituri pentru bugetul statului român. În anul 2022, aceste amenzi au reprezentat aproximativ 1% din totalul veniturilor bugetare. Se estimează că valoarea amenzilor de circulație încasate de stat în anul 2023 va fi de aproximativ 1,7 miliarde de lei. Această estimare se bazează pe creșterea numărului de controale efectuate de poliția rutieră și pe aplicarea unor amenzi mai mari pentru anumite infracțiuni rutiere. Având în vedere că valoarea amenzilor de circulație încasate de stat în anul 2022 a fost de aproximativ 1,5 miliarde de lei, rezultă că media amenzilor de circulație raportată la numărul total de vehicule este de aproximativ 150 de lei pe vehicul. Această medie este în creștere față de anul 2021, când media a fost de aproximativ 130 de lei pe vehicul. Creșterea mediei se datorează, în principal, creșterii numărului de amenzi aplicate, precum și a valorii acestora. Se estimează că media amenzilor de circulație raportată la numărul total de vehicule va fi de aproximativ 165 de lei pe vehicul în anul 2023. Această estimare se bazează pe creșterea numărului de amenzi aplicate și pe aplicarea unor amenzi mai mari pentru anumite infracțiuni rutiere. Pe baza datelor de mai sus se estimeaza ca pe o perioada de 12 ani, media amenzilor de circulație ar fi de 1980 lei la care adugam totusi inca 50% din cauza cresterilor continue a valorii punctului de amenda, ajungand la valoarea de 2970 de lei.

Costul achiziției unui autoturism în România

Costul achiziției unui autoturism în România variază în funcție de mai mulți factori, inclusiv:

  • Tipul de autoturism: un autoturism nou va fi, în general, mai scump decât un autoturism second-hand.
  • Marca și modelul autoturismului: autoturismele de marcă premium vor fi, în general, mai scumpe decât autoturismele de marcă accesibilă.
  • Anul de fabricație: un autoturism mai nou va fi, în general, mai scump decât un autoturism mai vechi.
  • Capacitatea cilindrică: un autoturism cu o capacitate cilindrică mai mare va fi, în general, mai scump decât un autoturism cu o capacitate cilindrică mai mică.
  • Opțiunile suplimentare: autoturismele cu mai multe opțiuni suplimentare vor fi, în general, mai scumpe decât autoturismele cu mai puține opțiuni suplimentare.

Achiziția unui autoturism nou în România În anul 2023, prețurile medii ale autoturismelor noi în România au fost următoarele:

  • Autoturisme accesibile: 10.000 – 15.000 de euro
  • Autoturisme de clasă medie: 15.000 – 30.000 de euro
  • Autoturisme de lux: 30.000 de euro +

Achiziția unui autoturism second-hand în România În anul 2023, prețurile medii ale autoturismelor second-hand în România au fost următoarele:

  • Autoturisme second-hand până în 5 ani vechime: 10.000 – 20.000 de euro
  • Autoturisme second-hand între 5 și 10 ani vechime: 5.000 – 15.000 de euro
  • Autoturisme second-hand peste 10 ani vechime: 2.000 – 10.000 de euro

Prin urmare, costul mediu al achiziției unui autoturism în România este de aproximativ 15.000 de euro. Acest cost poate varia în funcție de factorii menționați mai sus.

Calcule finale: Cât ne costă “luxul” să deținem un autoturism în România:

Adăugând toate cheltuielile: întreținere și reparații, carburant, asigurări auto, amenzi, impozitul și costul achiziției:

  • Intretinere medie: (50.000 ~ 100.000 lei) =~ 75.000 lei
  • Carburant / Diesel: 94.800 lei
  • Asigurare Obligatorie Auto: 25.560 lei
  • Asigurare Casco: 6.000 lei
  • Impozit Auto: 22.000 lei
  • Amenzi de circulatie: 2.970
  • Achizitie autoturism: 15.000E * 5 = 75.000 lei

rezulta o medie generala de 301.330 lei costuri estimative pentru achizitia și intretinerea unui autoturism diesel pe o perioada de 12 ani, cu o medie de 200000 km parcursi.

Concluzie:

În general, costurile deținerii unei mașini în România pot ajunge la câteva mii de euro pe an. Aceste costuri pot fi reduse prin achiziționarea unei mașini second-hand, prin alegerea unei mașini cu o capacitate cilindrică mai mică și prin conducerea prudentă.

  • Iarna severă din Illinois trage pe dreapta mașinile TeslaIarna severă din Illinois a dus la o serie de probleme pentru proprietarii de mașini electrice Tesla. Temperaturile scăzute au afectat în special bateriile Tesla, care au o autonomie redusă la temperaturi de sub -10°C. În plus, lichidele din sistemul de încărcare se pot îngheța, împiedicând încărcarea mașinii..
  • Cercetătorii au creat primul semiconductor funcțional din lume realizat din grafenCercetătorii de la Georgia Tech au creat primul semiconductor funcțional din lume realizat din grafen, un material cu proprietăți unice, cum ar fi o mobilitate de electroni de 10 ori mai mare decât cea a siliciului. Această descoperire ar putea duce la o nouă generație de dispozitive electronice, cum ar….
  • Primul procesor cuantic logic din lume!Cercetătorii de la Harvard au realizat un punct de reper important în căutarea unui calcul cuantic stabil și scalabil, o tehnologie ultra-rapidă care va permite progrese revoluționare în diverse domenii, inclusiv medicină, știință și finanțe. Echipa, condusă de Mikhail Lukin, profesor universitar Joshua și Beth Friedman în fizică și co-director….

© 2023 ScurtPeDoi.ro - Toate drepturile rezervate.